Anatomiepop

OSTEOPATHIE VAN WELY

"Complete aanpak, door op zoek te gaan naar de oorzaak van uw klachten en niet alleen de behandeling van de symptomen.
          Dit is met inzichten uit de KPNI mogelijk."

Wat is KPNI?

Ik zal meteen met de belangrijkste vraag beginnen. Wat is nu precies de Klinische Psycho-Neuro-Immunologie (KPNI)?

Het is een wetenschap die onderzoek doet naar de oorzaak van chronische ziekten.
Met andere woorden waardoor ontstaan chronische ziekten? en hoe komen we er weer van af?

Met chronische ziekten bedoel ik eigenlijk alle ziekten die gaandeweg het leven ontstaan.
Voorbeelden hiervan zijn; neurodegeneratieve aandoeningen, metabool syndroom, diabetes type2, reumatische aandoeningen, MS, chronische vermoeidheid, depressie enz.

KPNI
anatomiepop

De KPNI zoekt de oorzaak van chronische klachten in leefstijl.

Voorbeelden van beïnvloedbare leefstijlfactoren zijn o.a.

• voeding

• stress

• beweging

• emoties

• slaap

Onderzoek laat zien dat het grootste aandeel waardoor chronische ziekten ontstaan komt door je eigen leefstijl.

Een kleiner aandeel ontstaat door niet beïnvloedbare factoren zoals erfelijkheid, ongevallen, doorgemaakte levensgebeurtenissen/trauma’s enz.  Hoe de verhouding precies ligt is lastig te zeggen en kan per persoon of ziekte anders zijn. Feit blijft dat leefstijl altijd je klachten beïnvloed.

Dat het grootste aandeel voor het ontstaan van je klachten ontstaat uit je eigen leefstijl is goed nieuws want dat betekent dat door het veranderen van je leefstijl, je de oorzaak van ziekten ook weer ten goede kan veranderen.

De KPNI verbindt verschillende medische disciplines met elkaar zoals psychologie, neurologie, immunologie, sociologie, endocrinologie en ga zo even door. Vandaar de naam klinische Psycho-Neuro-Immunologie.

Door aan de slag te gaan met slimme leefstijlveranderingen kan je je gezondheid en kwaliteit van leven gunstig beïnvloeden. Dus bij heel veel klachten speelt leefstijl een belangrijke rol.

Welke veranderingen je dan moet maken in je leefstijl, is het speelveld van de Klinische Psycho-Neuro-Immunologie.

Regulier

Begrijp me niet verkeerd….niet alle aandoeningen of ziekten zijn dus (alleen) het gevolg van leefstijl, vaak weet men ook (nog) niet precies hoe ziekten ontstaan, soms moet er medisch ingegrepen worden met medicijnen of moet een operatie uitgevoerd worden. Dat ik oké. Het is goed dat de reguliere geneeskunde zich zo ver heeft ontwikkeld.

……Maar dan nog kan je door slimme veranderingen in leefstijl je klachten gunstig beïnvloeden.

Deze aanpak is dus ook geen alternatief voor een regulier geneeskundige behandeling.

Mijn streven is om beide visies te combineren tot een complete behandeling.

Evolutie

De mens is een product van miljoenen jaren evolutie. De KPNI ziet de evolutionaire biologie als basis van ons functioneren. De leefstijlfactoren die we nu als gezond beschouwen zijn de leefomstandigheden zoals we die miljoenen jaren geleefd hebben. Door de miljoenen jaren heen hebben we geleerd met die omstandigheden om te gaan.

“Nothing in biologie makes sense except in the light of evolution”

De leefomstandigheden in de huidige maatschappij zijn sneller veranderd dan de genetica van de mens kon bijbenen. Het verschil tussen toen en nu zit ‘m voornamelijk in de leefomstandigheden wat we nu leefstijl noemen; voeding, beweging, stress, slaap enz. Iedereen kan bedenken dat we doorheen de evolutie hier anders mee omgingen. We zijn niet gemaakt om de hele dag door in overvloed te eten, We zijn niet gemaakt om de hele dag op een stoel te zitten enz. Waarom niet? Omdat die omstandigheden er heel de evolutie lang nooit zijn geweest. Met andere woorden we hebben het nooit geleerd.

Er is een mismatch ontstaan van de mens die is aangepast aan het leven zoals we leefden gedurende lange tijd in de evolutie en de mens die nu leeft in een snel veranderende moderne maatschappij en van alle gemakken is voorzien.

Hoe verder?

De eerste stap die genomen moet worden is te achterhalen welke leefstijlverandering bij jou het beste resultaat zal opleveren.

De tweede stap die genomen moet worden is de uitvoering van de leefstijlverandering. Leefstijl is een gewoonte, een gedrag, en elke gedragsverandering is lastig.

Met het lezen van de volgende twee zinnen zul je begrijpen wat ik bedoel.

“Als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je kreeg”

“Voordat je iemand beter maakt moet je vragen of hij bereid is op te geven wat hem ziek heeft gemaakt”

Als KPNI-therapeut heb ik een éénjarige vooropleiding “orthomoleculaire therapie” gevolgd waarna ik de drie jarige KPNI-master heb afgerond.

Hierdoor beschik ik over kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het stellen van de juiste diagnose en het opstellen van een effectief behandelplan voor leefstijlverandering.

Omdat leefstijl eigenlijk bij alle aandoeningen of zieken een rol speelt zou je kunnen zeggen dat alle aandoeningen of ziekten gebaat zijn bij een gezonde verandering van je leefstijl.

Veelvoorkomende klachten die ik behandel:

• Vermoeidheidklachten

• Darmklachten / spijsverteringsproblemen / prikkelbare darm

• Chronische pijn

• Stemmingswisselingen / depressie / burn-out

• Schildklierproblemen

• Auto-immuunziekten

• Loop je al langere tijd met klachten die maar niet weggaan?

• Ben je klaar met medicijnen te nemen die vaak alleen maar de symptomen verminderen?

• Ben je klaar voor een gedragsverandering met, wetenschappelijk bewezen, gezonde leefstijladviezen?

• Zelf weer de controle nemen over je eigen gezondheid.

……Dan is het tijd om een afspraak te maken zodat ik samen met jou kan werken aan het oplossen van je klachten door het maken van slimme keuzes in je leefstijl.

Blog

“Laat je inspireren door waardevolle informatie, praktische tips en deskundig advies”